Financiële problemen bij medewerkers
Je praat niet over geldproblemen met je medewerkers. Of juist wel? Stadsbank Oost Nederland heeft hier een duidelijk advies over: doorbreek dat taboe! Twanka Teunissen, klantregisseur: “Mensen die bij ons komen voor hulp, hebben gemiddeld al een schuld van € 33.000,- bij 16 tot 18 schuldeisers. Wij zien graag dat ze veel eerder bij ons komen, zodat we mee kunnen kijken naar hun budget. We leren mensen om te bezuinigen en hoe ze slim om kunnen gaan met geld. De meeste mensen zien ons als een schuldhulpinstantie. Dat zijn we natuurlijk ook, maar we helpen óók als er nog geen schulden zijn.”
Let op de typische signalen
Werkgevers kunnen helpen bij het opsporen van geldproblemen. “Iemand met financiële problemen is daar continu mee bezig. Diegene kan niet meer helder nadenken, wat je merkt in productiviteit en slordige foutjes. Daarnaast kan iemand ook een kort lontje hebben, of zich vaak ziekmelden. Ik ken een medewerker die zich steeds een week voor de salarisbetaling ziek meldde, omdat ze de brandstof voor de auto niet kon betalen. ‘Ziek zijn’ was minder erg dan praten over haar financiën. Vaak komt er ook schaamte bij kijken, vooral naar je werkgever. Hij of zij betaalt immers je salaris, en je wilt niet de indruk wekken dat je daar niet tevreden over bent.”
Vraag eens hoe het gaat
Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om financiën bespreekbaar te maken. Vermoed je dat een werknemer het financieel lastig heeft? Ga dan het gesprek aan. “Natuurlijk vraag je niet op de man af of iemand geldproblemen heeft, maar je kunt wel vragen hoe het gaat. Leg uit dat je ziet dat hij of zij het moeilijk heeft, en vraag of de medewerker wil praten.” Door dit gesprek aan te gaan, bied je de mogelijkheid om de vicieuze cirkel te doorbreken. Ook kun je de Stadsbank onder de aandacht brengen bij medewerkers, zodat ze zelf de stap naar financiële gezondheid kunnen zetten. “Werkgevers kunnen ons ook gerust bellen met vragen. Wij geven graag tips.” Werkgevers en werknemers kunnen ook informatie vinden op stadsbankoostnederland.nl.
Doorbreek het taboe
Eddy Klement (directeur), ziet ook graag dat er meer gepraat wordt over geld en geldzorgen. “Er hangt een negatieve sfeer rond praten over geld. Er wordt vaak gedacht dat het iemands eigen schuld is als ze in de problemen komen, terwijl dit echt niet altijd zo is. Sterker nog: 90% van onze klanten overkomt het zonder hun eigen schuld. Soms gebeuren dingen gewoon: je auto gaat stuk, of je krijgt een onverwacht hoge rekening. Maar ook zaken als een scheiding of overlijden spelen mee. Gelukkig is er in de politiek al meer aandacht voor het armoedebeleid. Het zou mooi zijn als deze trend zich verspreidt op de werkvloer. Dat moet ook; als we niks doen, zijn er in 2024 ruim 1 miljoen mensen in Nederland met een vorm van armoede. Als we met elkaar de schaamte weg kunnen werken en de hulp makkelijk, snel, laagdrempelig en dichtbij is, kunnen we het tij hopelijk keren.”