Creativiteit om te overleven
De Prinsen Wijnkoperij & Restaurant in Zenderen is een bijzondere plek voor wijn, eten, gezelligheid en gastvrijheid. Voor dit alles was er door de coronacrisis zo’n tien weken nauwelijks ruimte. Stil gaan zitten en afwachten was voor eigenaar Erik Bos geen optie. “Toen we te horen kregen dat we per direct de deuren moesten sluiten, was ik niet direct overdonderd. Het leek eerst om maar twee weken te gaan. Na twee dagen uitslapen ben ik begonnen met plan B, want we hadden toen al wel door dat we veel langer gesloten zouden blijven.”
Bij De Prinsen is Erik samen met zijn zes collega’s begonnen met het verkopen van alles wat ze nog in huis hadden. Maar ook bedachten ze de foodbox. “Met onze foodbox kunnen mensen een avondje uit, maar dan thuis. Ze vinden in deze box een driegangenmenu met alles wat daarbij past. Iedere week bedenken we een ander thema met bijbehorende attributen. Van Twentse box tot een Amerikaanse Trumpbox. Gemiddeld verkopen we per week zo’n 140 foodboxen.”
Creativiteit
De creativiteit die door Erik en zijn team in de box wordt gestopt, wordt zeer gewaardeerd door de vaste gasten. “Het leven werd bij de uitbraak van het coronavirus wel heel serieus en dat is heel logisch, maar daaromheen konden veel dingen wel wat luchtiger. Met onze foodbox bieden we vermaak op een creatieve manier. We krijgen er in ieder geval veel enthousiaste reacties op. Het is persoonlijker dan ooit.”
“We kunnen ons met de verkoop van de foodboxen financieel redelijk redden, maar hebben natuurlijk veel minder omzet. Het is dan ook belangrijk om de kosten laag te houden. In ons geval kan dat gelukkig, maar ik snap dat het voor veel grote horecaondernemers meer problemen oplevert. Het vraagt om creatieve ideeën. Naast onze foodbox starten we in de maanden juli en augustus bijvoorbeeld met een pop-up restaurant. We doen er alles aan om de tent draaiende te houden. Het wordt gewaardeerd door onze gasten en dat geeft ons extra motivatie om hiermee door te gaan.”