De Online Banenmarkt die heel Nederland veroverde
De Online banenmarkt Twente is een hit sinds de lancering negen jaar geleden. De groep op het LinkedIn-platform heeft meer dan 10.000 leden (30% werkgevers, 70% werkzoekenden) die de perfecte match zoeken. Andere regio’s in Nederland hebben het initiatief overgenomen. Joost Hekkelman, projectleider, en Ingrid Hogervorst, marketing professional, zijn trots op het innovatieve en succesvolle initiatief. We spreken ze bij het ROC de Gieterij.
LinkedIn als professioneel platform
Tijdens de online banenmarkt bieden werkgevers elke eerste dinsdag van de even maanden actuele vacatures waarop kandidaten kunnen reageren. Kandidaten kunnen zichzelf online presenteren. Joost vertelt hoe het allemaal begon: “We wilden een digitaal alternatief voor de fysieke banenmarkten en kozen voor LinkedIn omdat het een professioneel platform is. We zijn heel klein begonnen, maar het werkte zo goed dat we al snel de aandacht van de andere regio’s trokken. Vooral tijdens de Corona-crisis was er veel interesse, omdat er steeds minder mocht. Alle vacatures en kandidaten zijn echt actueel en beschikbaar, waardoor het beter werkt dan bijvoorbeeld de verschillende vacature-aanbieders. De online banenmarkt is een uniek concept dat werkgevers en werkzoekenden op een laagdrempelige en effectieve manier bij elkaar brengt.”
“Er is voor elk wat wils”
Op de eerste dinsdag van de even maanden vindt er in elke regio een online banenmarkt plaats. Maar nergens is het zo levendig als in Twente. Ingrid is één van de drijvende krachten achter het evenement. Zij zorgt ervoor dat het onder de aandacht komt en houdt een oogje in het zeil. “Ik geef soms tips aan de deelnemers. We laten iedereen vrij om te posten wat ze willen, zolang het maar relevant en netjes is. Gelukkig gaat dat bijna altijd goed. Zodra ik om 10:00 uur het startsein geef, schieten de statistieken omhoog. Het is zelfs Linkedin opgevallen. Ze namen contact met ons op.” Joost vult aan: “Tijdens de online banenmarkt komen er allerlei vacatures voorbij. Van zorg tot groen, van timmerman tot schilder. Er is voor elk wat wils.” Hij vertelt ook dat er leerwerktrajecten met een baangarantie worden aangeboden. Ingrid: “Onze adviseurs van Werkplein Twente kijken mee, zodat ze kunnen reageren op bepaalde vragen. Daarnaast kunnen ze anoniem kandidaten plaatsen die uit onze bestanden komen en graag weer aan de slag willen.”
Het ultieme doel is behaald
Joost weet inmiddels alles over de arbeidsmarkt in Twente. Hij deelt zijn inzichten over de maand augustus, die meestal een rustige maand is. Joost: “Er waren dit jaar zo’n 300 vacatures in augustus, waarvan de meeste fulltime waren. Het opleidingsniveau dat gevraagd werd, was vooral MBO, maar steeds meer werkgevers kijken verder dan dat. Ze zoeken naar mensen met de juiste vaardigheden en motivatie. De dienstensector is nu erg in trek, terwijl dat een paar jaar geleden nog de productie en techniek was.” Ingrid vult aan: “Ook de manier van werven en solliciteren is veranderd. Het is niet meer genoeg om een standaard vacature te plaatsen. Je moet je als werkgever onderscheiden en laten zien wat je te bieden hebt. En als sollicitant moet je jezelf ook goed presenteren, bijvoorbeeld met een filmpje waarin je jezelf voorstelt.” Ingrid: “We hebben een geweldig team dat altijd met nieuwe ideeën komt. We hebben ons ultieme doel van 10.000 leden gehaald. Dat is fantastisch. Maar we gaan door. We gaan voor de 15.000 leden om vraag en aanbod op de Twentse arbeidsmarkt bij elkaar te brengen.”